Prototyp av flygplansvinge

Saabs nya vinge bättre för miljön

Vilka produkter måste utvecklas för att uppfylla framtidens miljökrav på flygindustrin? Den frågan har Saab arbetat med under de senaste åren. Resultatet är en unik vinge med mindre luftmotstånd som minskar ljudnivån och bränsleförbrukningen.

Smart Fixed Wing Aircraft-Blade är en satsning som genomförts inom EU-projektet Clean Sky. Målet är att industrin ska ligga i framkant vad gäller miljökrav och teknikutveckling. Inom projektet har Swerea hjälpt till med att bygga en demonstrator (prototyp) till en flygplansvinge, som ska sitta på en Airbus A340–300.

Slät yta sänker bränsleförbrukning

Demonstratorn är ett övre vingskal som är cirka nio meter långt och tre meter brett. Något liknande har inte byggts tidigare och nya tillverkningsmetoder har uppfunnits under arbetets gång, för att lösa de tekniska problem som dykt upp.

Genom att bygga en demonstrator där vingens framkant och förstärkningar integreras i en enda del så har man lyckats få en mycket slät yta som ger så kallad laminär strömning. Luften strömmar då med mindre motstånd över vingen, vilket minskar både ljudnivå och bränsleförbrukning, samt sänker vikten på flygplanet.

Kompositer och tillverkningsmetoder

Swerea har bidragit genom att man på plats i Linköping tillhandahållit teknisk kunskap inom tillverkningsmetoder och verktygsutveckling. Man har även bidragit med arbetsledning och arbetskraft vid den resurskrävande tillverkningen av vingskalet.

– Genom Swereas kunskap om kompositer och tillverkningsteknik medverkade Swereas personal till att uppfylla de mål som är satta inom projektet, säger Jonas Bohlin, tekniskt ansvarig för projektet på Saab Aerostructures.