Batteriet blir en del av bilkarossen

I framtidens elbilar är batteriet inbakat i bilens kaross. Det minskar vikten och sparar både bränsle och pengar. Swerea har varit med och utvecklat batteriet som är gjort i kolfiber. 

Sedan 2009 har Swerea arbetat med att utveckla ett batteri i kolfiberkomposit. Konceptet kallas för strukturella batterier och batterifunktionen är integrerad i konstruktionsmaterialet. Användningsområdena är flera, exempelvis laptop, mobiltelefon, flygplan och bilar. I bilarna kommer batteriet att utgöra själva karossen, vilket minskar vikten på bilen.

– I stadstrafik är det i stort sett bara vikten som avgör hur mycket energi som förbrukas. Får vi ner vikten kan man köra längre, det blir betydligt billigare att åka och vi kan vi göra stora vinster, menar Leif Asp.

Utvecklingen bidrar till fossilfri vision

I Sverige har vi en vision att bli fossilfria, vilket medför ökad användning av elbilar. Strävan är politisk och många tycker att miljöarbete är viktigt. Forskning på strukturella batterier bidrar till den utvecklingen. Bakgrunden till arbetet med de strukturella batterierna började för flera år sedan.

– Vi insåg under vårt arbete med kompositer att det finns en viss likhet i arkitektur på ett kompositlaminat och ett batteri. Dessutom är materialen lika, batterielektroder består också av grafit. Utifrån detta började vi sedan arbeta vidare med konceptet, säger Leif Asp.

Nu ska tekniken kommersialiseras

För tillfället pågår en kommersialiseringsfas av själva batteritekniken och flera patent har sökts av forskargruppen.

– Patenten är godkända i Sverige och vi är nu mitt uppe i processen att ange länder för de internationella patenten. Vår förhoppning är att strukturella batterier kan vara på marknaden inom tio till femton år, avslutar Leif Asp.